Rozdzial VI
Rozdział VI
Zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej
§ 101.
1. Komisja Rewizyjna, zwana w niniejszym rozdziale „komisją”, kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem legalności, gospodarności, rzetelności
i celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 102.
Komisja podlega wyłącznie Radzie i działa w jej imieniu.
§ 103.
1. Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę na dany rok kalendarzowy, a ponadto wykonuje kontrole nie objęte rocznym planem:
a) na zlecenie Rady,
b) na wniosek Burmistrza – w zakresie kontroli jednostek organizacyjnych Gminy,
c) z własnej inicjatywy.
2. Roczny plan kontroli obejmuje: przedmiot, zakres i termin kontroli.
3. Przedmiot, zakres i termin kontroli nie objętej rocznym planem podlegają zatwierdzeniu przez Radę. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w razie konieczności niezwłocznego podjęcia czynności kontrolnych z uwagi na interes Gminy, ustalenia te zatwierdza Przewodniczący Rady.
4. Roczny plan kontroli przedkładany jest do wiadomości Burmistrzowi
i kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych.
5. Przewodniczący komisji zawiadamia Burmistrza (kierownika jednostki kontrolowanej) o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 7 dni przed terminem kontroli, z wyjątkiem sytuacji określonej w ust. 3 zd. drugie.
§ 104.
1. Kontrolę przeprowadza wyłoniony z komisji zespół kontrolny, liczący co najmniej 3 członków.
2. Członkowie zespołu kontrolnego działają na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego przez Przewodniczącego Rady.
§ 105.
1. Zespół kontrolny upoważniony jest do:
- wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
- wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce
i związanych z jej działalnością,
- żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli,
- przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki,
- sporządzania odpisów i kopii wymaganych dokumentów.
2. Odmowa okazania kontrolującym dokumentów bądź złożenia wyjaśnień wymaga pisemnego uzasadnienia.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzania kontroli.
4. Kontrolujący zobowiązani są do przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych właściwych przepisów.
5. Działalność zespołu kontrolnego nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy.
§ 106.
1. Z przebiegu kontroli zespół sporządza protokół, który podpisują wszyscy jego członkowie oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, jak również osiągnięcia
i przykłady dobrej pracy.
3. Protokół powinien ponadto zawierać:
- datę i wskazanie miejsca oraz czasu kontroli,
- projekt wniosków pokontrolnych,
- wykaz dokumentów załączonych do protokołu,
- adnotację o zapoznaniu kierownika jednostki kontrolowanej z treścią protokołu.
4. Wyniki kontroli zespół przedstawia komisji, która formułuje wnioski pokontrolne.
5. Protokół oraz wnioski pokontrolne sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi – Przewodniczący Rady, a trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.
W przypadku kontroli jednostki organizacyjnej lub jednostki pomocniczej Gminy odpisy protokołu i wniosków pokontrolnych przekazuje się Burmistrzowi.
§ 107.
Po zakończeniu czynności określonych w § 106 Przewodniczący Rady umieszcza
w porządku obrad najbliższej sesji punkt dotyczy rozpatrzenia wyników kontroli
i przyjęcia zaleceń pokontrolnych.
§ 108.
Jeżeli w toku czynności kontrolnych zaistnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa, komisja przedstawia sprawę Przewodniczącemu Rady celem powiadomienia organów ścigania.
§ 109.
1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie ze środków dowodowych określonych w ust. 1 wymaga wydatkowania środków finansowych z budżetu Gminy lub gminnych
jednostek organizacyjnych, Przewodniczący komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady celem podjęcia stosownej uchwały.
§ 110.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale mają zastosowanie postanowienia §§ 38 – 51 niniejszego Statutu.
Data wprowadzenia: 2003-07-09 0915 Data upublicznienia: 2003-07-09 Art. czytany: 6310 razy
|
|