|
|
|
|
Wybory i Referenda Wybory Prezydenta RP 2025 r.
|
|
Informacja o warunkach udziału obywateli polskich w głosowaniu w obwodach głosowania utworzonych w kraju w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r.
Warunki udziału obywateli polskich w głosowaniu w obwodach głosowania utworzonych w kraju w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r. określone są w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408 oraz z 2024 r. poz. 721, 1572 i 1907).
Prawo udziału w głosowaniu (prawo wybierania) w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma obywatel polski, który:
1) najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat;
2) nie został pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu;
3) nie został ubezwłasnowolniony prawomocnym orzeczeniem sądu;
4) nie został pozbawiony praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu.
Wyborca jest ujmowany w spisie wyborców. Można być ujętym tylko w jednym spisie.
Spisy wyborców sporządzają urzędy gmin.
I. Głosowanie w miejscu stałego zamieszkania w Polsce.
W spisie wyborców sporządzanym dla stałego obwodu głosowania zostanie ujęty wyborca:
− zameldowany na pobyt stały na obszarze danej gminy,
− ujęty na własny wniosek w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania właściwym dla miejsca stałego zamieszkania,
− nigdzie niezamieszkały stale przebywający na obszarze gminy ujęty na własny wniosek w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania na obszarze tej gminy.
II. Głosowanie poza miejscem stałego zamieszkania.
- Głosowanie na wniosek o zmianę miejsca głosowania
• Wyborca:
− czasowo przebywający poza miejscem zameldowania na pobyt stały (w tym wyborca zameldowany na pobyt czasowy),
− czasowo przebywający poza miejscem zamieszkania (tj. ujęcia na własny wniosek w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania),
− nieujęty w żadnym stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców
może wziąć udział w głosowaniu w miejscu czasowego pobytu, jeżeli w okresie od dnia 4 kwietnia 2025 r. do dnia 15 maja 2025 r. złoży wniosek o zmianę miejsca głosowania.
We wniosku podaje się:
-nazwisko i imię (imiona),
-obywatelstwo,
-numer PESEL wnioskodawcy,
- adres przebywania w dniu wyborów.
Wniosek może zostać złożony:
− na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem do urzędu gminy właściwego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy, w której wyborca przebywać będzie w dniu wyborów
lub
− w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl.
Wyborca, który zmienił miejsce głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym uprzednio był ujęty.
W przypadku przeprowadzenia ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów) wyborca może również po dniu pierwszego głosowania (po tzw. I turze wyborów) złożyć wniosek o zmianę miejsca głosowania, najpóźniej do dnia 29 maja 2025 r.
UWAGA!
Wyborcy, którzy złożyli wniosek o zmianę miejsca głosowania, będą ujęci w tym samym spisie wyborców również w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów).
Wzięcie udziału w głosowaniu w innym obwodzie, w tym również w miejscu stałego zamieszkania, będzie możliwe wyłącznie po:
− otrzymaniu z dowolnie wybranego urzędu gminy zaświadczenia o prawie do głosowania lub
− po złożeniu, najpóźniej do dnia 29 maja 2025 r., wniosku o zmianę miejsca głosowania, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem do urzędu gminy właściwego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy, w której wyborca przebywać będzie w dniu ponownego głosowania lub w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl.
• Żołnierze pełniący zasadniczą służbę wojskową albo odbywający ćwiczenia wojskowe, policjanci z jednostek skoszarowanych, funkcjonariusze Służby Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Więziennej pełniący służbę w systemie skoszarowanym, którzy chcą wziąć udział w głosowaniu w miejscu odbywania służby, powinni złożyć wniosek o zmianę miejsca głosowania.
Wniosek składa się w urzędzie gminy w terminie od dnia 4 kwietnia 2025 r. do dnia 15 maja 2025 r.
Wyborca, który złożył wniosek o zmianę miejsca głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym uprzednio był ujęty.
UWAGA!
Wyborcy, którzy złożyli wniosek o zmianę miejsca głosowania, będą ujęci w tym samym spisie wyborców również w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów).
Wzięcie udziału w głosowaniu w innym obwodzie, w tym również w miejscu stałego zamieszkania, będzie możliwe wyłącznie po wykonaniu czynności, o których mowa w uwadze powyżej.
Głosowanie na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania
Wyborca, który zamierza zmienić miejsce pobytu przed dniem wyborów, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania. Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w dowolnie wybranym urzędzie gminy w terminie od dnia 4 kwietnia 2025 r. do dnia 15 maja 2025 r. Wniosek składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem. Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę, w urzędzie gminy, w którym złożono wniosek.
W przypadku upoważnienia innej osoby do odbioru zaświadczenia wyborca sporządza wniosek o wydanie zaświadczenia i upoważnienie (może to być jeden dokument), w którym wskazuje swoje imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL, adres zamieszkania, informację, w jakich wyborach wyborca jest uprawiony do głosowania, a także dane osoby upoważnionej do odebrania zaświadczenia.
Wyborca otrzyma dwa zaświadczenia: zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów).
W przypadku przeprowadzania ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów) wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania. Wniosek o wydanie takiego zaświadczenia składa się po dniu pierwszego głosowania w dowolnie wybranym urzędzie gminy, w terminie do dnia 29 maja 2025 r.
Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym uprzednio był ujęty.
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie utracić zaświadczenia o prawie do głosowania. W przypadku jego utraty, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, ani wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie głosowania właściwym dla miejsca stałego zamieszkania.
Głosowanie w zakładach leczniczych, domach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych oraz oddziałach zewnętrznych takich zakładów i aresztów, a także w domach studenckich
Wyborcy, którzy będą przebywać w dniu wyborów w zakładach leczniczych, domach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych, a także w domach studenckich, zostaną ujęci w spisach wyborców sporządzonych dla obwodów głosowania utworzonych w tych jednostkach i będą mogli głosować w tych obwodach.
Wyborcy ujęci w spisie wyborców w wyżej wymienionych jednostkach zostaną z urzędu skreśleni ze spisu wyborców w miejscu stałego zamieszkania.
Wyborcy, którzy przybędą do wyżej wymienionych jednostek przed dniem wyborów, a nie będzie ich w spisie wyborców, zostaną dopisani do spisu wyborców przez obwodową komisję wyborczą w dniu głosowania.
Wyborcy, którzy przybędą do wyżej wymienionych jednostek w dniu głosowania, będą mogli głosować w obwodach utworzonych w tych jednostkach tylko na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania.
UWAGA!
Wyborcy, którzy opuszczą szpital, zakład pomocy społecznej, zakład karny lub areszt śledczy przed dniem głosowania, a nie będą ujęci w spisie wyborców w obwodzie głosowania właściwym dla miejsca stałego zamieszkania zostaną dopisani do spisu wyborców przez obwodową komisję wyborczą w miejscu stałego zamieszkania, jeżeli udokumentują, że opuścili tę jednostkę przed dniem głosowania.
Głosowanie w kraju wyborców stale zamieszkałych za granicą
• Wyborca stale zamieszkały za granicą, który będzie przebywał w Polsce w dniu wyborów, w celu wzięcia udziału w głosowaniu powinien złożyć w terminie od dnia 4 kwietnia 2025 r. do dnia 15 maja 2025 r. wniosek o zmianę miejsca głosowania.
We wniosku podaje się:
- nazwisko i imiona,
- obywatelstwo,
- numer PESEL wnioskodawcy,
- adres przebywania w dniu wyborów.
Wniosek może zostać złożony:
− na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem do urzędu gminy właściwego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy, w której wyborca przebywać będzie w dniu wyborów
lub
− w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl.
UWAGA!
Wyborcy stale zamieszkali za granicą, którzy złożyli wniosek o zmianę miejsca głosowania, będą ujęci w tym samym spisie wyborców również w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów).
Wzięcie udziału w ponownym głosowaniu w innym obwodzie będzie możliwe wyłącznie po:
− otrzymaniu z dowolnie wybranego urzędu gminy zaświadczenia o prawie do głosowania
lub
− po złożeniu, najpóźniej do dnia 29 maja 2025 r., wniosku o zmianę miejsca głosowania, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem do urzędu gminy właściwego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy, w której wyborca przebywać będzie w dniu ponownego głosowania lub w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl.
• Wyborca stale zamieszkały za granicą może również głosować na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego przez konsula lub dowolnie wybrany urząd gminy.
Przewodniczący
Państwowej Komisji Wyborczej
Sylwester Marciniak
Data wprowadzenia: 2025-02-17 0832 Data upublicznienia: 2025-02-17 Art. czytany: 55 razy
|
|
» Informacja o warunkach udziału obywateli polskich w głosowaniu w kraju - rozmiar: 39078 bajtów Typ pliku: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
|
Wiadomość wprowadził: Karolina Długosz
|
» Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
|
|
|
|
|
Urząd Miasta i Gminy Suchedniów ul. Fabryczna 5
Godziny otwarcia: Poniedziałek - Piątek 7:30-15:30
kasa czynna w godz. 7:30-14:00
Dziennik Ustaw
Monitor Polski
Rachunki bankowe Gminy Suchedniów:
Konto:
25 8520 0007 2001 0000 0097 0022
- subwencje, dotacje, dofinansowania,
- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych,
- dochody z Urzędów Skarbowych,
- dochody jednostek budżetowych.
Konto
10 8520 0007 2001 0000 0097 0001
- podatek: rolny, leśny, od nieruchomości, od środków transportowych.
-zobowiązanie pieniężne,
- opłata skarbowa, eksploatacyjna, targowa, za wieczyste użytkowanie, trwały zarząd,
- dzierżawy,
- najmy, czynsz,
- zajęcie pasa drogowego,
- udostępnienie danych osobowych,
- zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
Konto
68 8520 0007 2001 0005 5853 0001
- wadia
Konto
83 8520 0007 2001 0000 0097 0045
- opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Adres elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP:
/dvqpq2981b/skrytka
|
|
|