WYDAWANIE ODPISÓW Z REJESTRU STANU CYWILNEGO

2024-01-23 1110
Art. czytany: 29 razy

Miejsce załatwienia
Urząd Stanu Cywilnego: Suchedniów, ul. Fabryczna 5, pok. 206, II piętro, tel. 41 254-31-86 wew. 40

Wymagane dokumenty
Odpisy aktów stanu cywilnego (skrócone, zupełne i odpisy skrócone na druku wielojęzycznym) wydaje się dla: • osoby, której akt dotyczy, jej wstępnych (np. matka, ojciec, babcia, dziadek), zstępnych (dzieci, wnuki), rodzeństwa, małżonka, przedstawiciela ustawowego i opiekuna: a) wniosek (druk wniosku stanowi załącznik nr 1), b) prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu opieki prawnej, w przypadku gdy z wnioskiem występuje opiekun prawny, c) dokument tożsamości strony – do wglądu (dowód osobisty lub paszport). • innych osób, które wykażą interes prawny: a) wniosek (druk wniosku stanowi załącznik nr 1), b) dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport – do wglądu), c) dokument wykazujący interes prawny. • pełnomocników: a) wniosek (druk wniosku stanowi załącznik nr 1) b) dokument tożsamości pełnomocnika – do wglądu (dowód osobisty lub paszport), c) pełnomocnictwo: pisemne lub zgłoszone do protokołu (załącznik nr 2). Istnieje możliwość działania przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony. • organizacji społecznej, jeżeli jest to zgodne celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny. a) wniosek (druk wniosku stanowi załącznik nr 1), b) statut organizacji społecznej, c) dokument wykazujący interes społeczny organizacji.

Miejsce odbioru
0

Opłaty
1. Opłata skarbowa od wydania: a) odpisu skróconego i odpisu skróconego wielojęzycznego - 22,00 zł, b) odpisu zupełnego - 33,00 zł, 2. Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej). 3. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy w Suchedniowie (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w kasie Urzędu (czynne w godz. 7.30 - 14.00). Oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć odpowiednio do podania lub dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa. NUMER KONTA Opłata skarbowa - rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy w Suchedniowie: 10 8520 0007 2001 0000 0097 0001. 4. Ustawa o opłacie skarbowej normuje przypadki, gdy wydanie odpisu aktu stanu cywilnego nie wymaga uiszczenia opłaty skarbowej. Wymienione one zostały w art. 2 i w art. 7 tej ustawy. Są to m.in. odpisy aktów stanu cywilnego wydane do uzyskania paszportu, świadczeń rodzinnych, socjalnych, celów szkolnych.

Termin załatwienia
- jeżeli akt stanu cywilnego znajduje się w elektronicznym rejestrze stanu cywilnego wydanie odpisu następuje niezwłocznie. - jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego (USC w Suchedniów) wydanie odpisu następuje do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. - jeżeli wniosek o wydanie odpisu złożony został do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wydanie odpisu następuje do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. - do 1 miesiąca (w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego). - sprawy szczególnie skomplikowane do dwóch miesięcy.

Tryb odwoławczy
W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Świętokrzyskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

Uwagi
0

Podstawa prawna
1. Art. 45, art. 125 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego. 2. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 roku w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego. 3. Art. 33, art. 35, 57, 76 a, 104, 127-129 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego. 4. Art. 20 a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. 5. Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej. 6. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. 7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej. 8. Konwencja Nr 16 dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzona w Wiedniu dnia 8 września 1976 r.

Podstawa prawna
Informacje dodatkowe dla klienta:
1. Wnioski w sprawie wydania odpisów aktów stanu cywilnego z rejestru stanu cywilnego, przyjmowane są:
• w siedzibie USC: Suchedniów, ul. Fabryczna 5,
• na adres Urzędu do doręczeń elektronicznych.
UWAGA! Przepisy nie przewidują wydania skróconych odpisów wielojęzycznych na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej.
2. Odpis aktu stanu cywilnego dotyczący wskazanej osoby może zostać wydany, na wniosek, na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym. UWAGA! Posiadanie jedynie profilu zaufanego na platformie ePUAP nie jest wystarczające do otwarcia przesłanego dokumentu. Żądany odpis może zostać przesłany elektronicznie, jednak warunkiem odbioru takiego dokumentu jest posiadanie oprogramowania odczytującego dokumenty opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
3. Odpis wielojęzyczny aktu małżeństwa nie może zostać wydany, jeżeli przynajmniej jeden z małżonków zmienił nazwisko decyzją administracyjną lub poprzez powrót do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
4. Odpis aktu stanu cywilnego wydany na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym może być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej, gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.
5.W sprawach nieuregulowanych w ustawie prawo o aktach stanu cywilnego stosuje się przepisy ustawy - kodeks postępowania administracyjnego, z wyłączeniem stosowania przepisów art. 40 § 4 i 5 kpa, w sprawach załatwianych za pośrednictwem konsula.
Uwaga! Od 1 marca 2015 roku rejestr stanu cywilnego jest prowadzony w ogólnopolskim systemie teleinformatycznym. Z uwagi na fakt, iż aplikacja informatyczna nadal jest modyfikowana, w czasie obsługi Klientów mogą wystąpić utrudnienia.Opracował
Magdalena Młodawska - Kierownik USC

Akceptował
0

Zatwierdził
0