Rozdzial III 2003-07-09 0903 Art. czytany: 7131 razy Rozdział III Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich § 20. Uprawnionym do dostępu do dokumentów Gminy, wynikających z wykonywania zadań publicznych, i korzystania z nich jest każdy zainteresowany. § 21. Udostępnieniu podlegają w szczególności następujące dokumenty publiczne: - uchwały Rady Miejskiej, - zarządzenia Burmistrza, - wnioski i opinie komisji Rady, - interpelacje i wnioski radnych, - protokoły z posiedzeń Rady i komisji Rady. § 22. Dysponentami dokumentów publicznych są w zakresie działania: 1) Rady – Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego pracownik Biura Rady, 2) Burmistrza – Burmistrz lub wyznaczony przez niego pracownik, 3) gminnych jednostek organizacyjnych – kierownicy tych jednostek. § 23. 1. Dokumenty publiczne są jawne, z wyłączeniem tych, których ochrona przed nieuprawnionym ujawnieniem wynika z ustawy. 2. Dostęp do dokumentów w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej regulują przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. § 24. Dysponent dokumentów publicznych jest zobowiązany do podjęcia niezbędnych działań celem zapewnienia dysponowania tymi dokumentami w sposób nadający się do udostępnienia przy zachowaniu ochrony przed nieuprawnionym ujawnieniem. § 25. Udostępnienie dokumentów publicznych obejmuje prawo do: 1) bezpłatnego uzyskania informacji o dokumentach, 2) wglądu do dokumentów, 3) sporządzania uwierzytelnionych kopii z dokumentów. § 26. 1. Informacji o dokumentach publicznych udziela pracownik wskazany przez dysponenta dokumentu. 2. Udzielając informacji pracownik wskazuje uprawnionemu formę, w jakiej dany dokument jest udostępniany. § 27. Wgląd do dokumentów publicznych jest realizowany w formie: a) powszechnej publikacji, b) bezpośredniego udostępnienia dokumentu uprawnionemu na jego wniosek. § 28. 1. Powszechnej publikacji dokonuje się: a) w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego, b) na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Suchedniowie. 2. Zasady i tryb ogłaszania dokumentów w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718). 3. Na tablicy ogłoszeń Urzędu publikuje się wszystkie uchwały Rady Miejskiej. § 29. 1. Bezpośrednie udostępnienie na wniosek uprawnionego dotyczy jedynie dokumentów, których udostępnienie nie jest dokonywane w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego. 2. Wniosek o udostępnienie powinien być złożony na piśmie, jeżeli dotyczy informacji zawartych w wielu dokumentach lub o różnorodnym charakterze. 3. Udostępnienie następuje niezwłocznie w sposób zgodny z wnioskiem, o ile środki techniczne dysponenta dokumentów umożliwiają realizację tego wniosku. 4. Udostępnienie dokonywane jest w obecności wyznaczonego pracownika, który zarazem podejmuje czynności mające na celu zachowanie ochrony danych przed nieuprawnionym ujawnieniem. 5. Jeżeli dokument nie może być udostępniony niezwłocznie, należy podać uprawnionemu przyczynę tej zwłoki i określić termin udostępnienia, nie dłuższy niż 7 dni od dnia złożenia wniosku. 6. Odmowa udostępniania dokumentu następuje na piśmie z uzasadnieniem. 7. W przypadku nieudostępnienia dokumentu z tytułu wyłączenia jawności niektórych danych, należy uprawnionemu podać podstawę i zakres takiego wyłączenia oraz wskazać osobę, która tego wyłączenia dokonała. § 30. 1. Uprawnionemu przysługuje prawo kopiowania dokumentu wraz z danymi umożliwiającymi jego identyfikację. 2. Sporządzoną kopię należy na wniosek uprawnionego uwierzytelnić poprzez podpis i urzędową pieczęć dysponenta dokumentu lub osoby przez niego upoważnionej. 3. W przypadku gdy nie jest niezbędne udostępnienie całego dokumentu, upoważniony przez dysponenta pracownik sporządza z niego wyciąg, który podlega uwierzytelnieniu wg zasad określonych w ust. 2. 4. Uprawniony ma prawo do sporządzania notatek i odpisów. |