Rozdzial I 2003-07-09 0857 Art. czytany: 7960 razy Rozdział I Postanowienia ogólne § 1. 1. Gmina Suchedniów jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. 2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy Suchedniów stanowią, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez organy Gminy. § 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o: 1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Suchedniów, 2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Suchedniowie, 3) Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Suchedniowie, 4) komisji – należy przez to rozumieć komisję Rady Miejskiej w Suchedniowie, 5) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Suchedniowie, 6) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy Suchedniów, 7) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Suchedniów, 8) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy w Suchedniowie. § 3. 1. Terytorium Gminy obejmuje obszar o powierzchni 75 km². 2. Granice Gminy przedstawia mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu. § 4. Siedzibą organów Gminy jest miasto Suchedniów. § 5. Gmina posiada herb, którego wizerunek stanowi załącznik nr 2 do Statutu. § 6. Gmina działa na podstawie: a) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o samorządzie gminnym”, b) niniejszego Statutu, c) innych ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw regulujących określoną dziedzinę. § 7. Zakresem działania Gminy objęte są wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. § 8. Gmina realizuje zadania poprzez: a) własne organy, b) samorządowe jednostki organizacyjne, c) zawieranie umów z innymi podmiotami, d) zawieranie porozumień z administracją rządową oraz powiatem lub województwem, e) współdziałanie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. § 9. Organami Gminy są: - Rada Miejska jako organ stanowiący i kontrolny, - Burmistrz Gminy jako organ wykonawczy, § 10. 1. W celu realizacji określonych zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, którymi są: a) jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, b) gminne osoby prawne. 2. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy stanowi załącznik nr 3 do Statutu. § 11. 1. Jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są tworzone, reorganizowane i likwidowane na podstawie właściwych przepisów. 2. Rada uchwala lub zatwierdza statuty tych jednostek oraz wyposaża je w niezbędne składniki majątkowe. 3. Kierownicy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo w granicach swych kompetencji oraz na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza. § 12. 1. Gminne osoby prawne tworzone są na podstawie właściwych przepisów przyznających im wprost taki status. 2. Gminne osoby prawne samodzielnie decydują o sposobie wykonywania należących do nich zadań oraz praw majątkowych, z zastrzeżeniem zasad wynikających z właściwych przepisów. § 13. W celu realizacji określonych zadań Gmina może zawierać umowy z innymi podmiotami. Treść umowy określa szczegółowo prawa i obowiązki stron. § 14. Gmina może realizować przejęte w drodze porozumienia zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania z zakresu właściwości powiatu i województwa. Treść porozumienia określa szczegółowo prawa i obowiązki stron. § 15. 1. Gmina może współdziałać z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w formie związków, porozumień międzygminnych, stowarzyszeń. 2. Zasady nawiązywania współdziałania określa ustawa o samorządzie gminnym. |