Rozdzial III

2003-07-09 0903
Art. czytany: 6608 razy

Rozdział III
Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich


§ 20.

Uprawnionym do dostępu do dokumentów Gminy, wynikających z wykonywania zadań publicznych, i korzystania z nich jest każdy zainteresowany.

§ 21.

Udostępnieniu podlegają w szczególności następujące dokumenty publiczne:
- uchwały Rady Miejskiej,
- zarządzenia Burmistrza,
- wnioski i opinie komisji Rady,
- interpelacje i wnioski radnych,
- protokoły z posiedzeń Rady i komisji Rady.

§ 22.

Dysponentami dokumentów publicznych są w zakresie działania:
1) Rady – Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego pracownik Biura Rady,
2) Burmistrza – Burmistrz lub wyznaczony przez niego pracownik,
3) gminnych jednostek organizacyjnych – kierownicy tych jednostek.

§ 23.

1. Dokumenty publiczne są jawne, z wyłączeniem tych, których ochrona przed nieuprawnionym ujawnieniem wynika z ustawy.
2. Dostęp do dokumentów w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej regulują przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 24.

Dysponent dokumentów publicznych jest zobowiązany do podjęcia niezbędnych działań celem zapewnienia dysponowania tymi dokumentami w sposób nadający się do udostępnienia przy zachowaniu ochrony przed nieuprawnionym ujawnieniem.

§ 25.

Udostępnienie dokumentów publicznych obejmuje prawo do:
1) bezpłatnego uzyskania informacji o dokumentach,
2) wglądu do dokumentów,
3) sporządzania uwierzytelnionych kopii z dokumentów.

§ 26.

1. Informacji o dokumentach publicznych udziela pracownik wskazany przez dysponenta dokumentu.
2. Udzielając informacji pracownik wskazuje uprawnionemu formę, w jakiej dany dokument jest udostępniany.

§ 27.

Wgląd do dokumentów publicznych jest realizowany w formie:
a) powszechnej publikacji,
b) bezpośredniego udostępnienia dokumentu uprawnionemu na jego wniosek.

§ 28.

1. Powszechnej publikacji dokonuje się:
a) w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego,
b) na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Suchedniowie.
2. Zasady i tryb ogłaszania dokumentów w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718).
3. Na tablicy ogłoszeń Urzędu publikuje się wszystkie uchwały Rady Miejskiej.

§ 29.

1. Bezpośrednie udostępnienie na wniosek uprawnionego dotyczy jedynie dokumentów, których udostępnienie nie jest dokonywane w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
2. Wniosek o udostępnienie powinien być złożony na piśmie, jeżeli dotyczy informacji zawartych w wielu dokumentach lub o różnorodnym charakterze.
3. Udostępnienie następuje niezwłocznie w sposób zgodny z wnioskiem,
o ile środki techniczne dysponenta dokumentów umożliwiają realizację tego wniosku.
4. Udostępnienie dokonywane jest w obecności wyznaczonego pracownika,
który zarazem podejmuje czynności mające na celu zachowanie ochrony danych przed nieuprawnionym ujawnieniem.
5. Jeżeli dokument nie może być udostępniony niezwłocznie, należy podać uprawnionemu przyczynę tej zwłoki i określić termin udostępnienia, nie dłuższy niż 7 dni od dnia złożenia wniosku.
6. Odmowa udostępniania dokumentu następuje na piśmie z uzasadnieniem.
7. W przypadku nieudostępnienia dokumentu z tytułu wyłączenia jawności niektórych danych, należy uprawnionemu podać podstawę i zakres takiego wyłączenia oraz wskazać osobę, która tego wyłączenia dokonała.

§ 30.

1. Uprawnionemu przysługuje prawo kopiowania dokumentu wraz z danymi umożliwiającymi jego identyfikację.
2. Sporządzoną kopię należy na wniosek uprawnionego uwierzytelnić poprzez podpis i urzędową pieczęć dysponenta dokumentu lub osoby przez niego upoważnionej.
3. W przypadku gdy nie jest niezbędne udostępnienie całego dokumentu, upoważniony przez dysponenta pracownik sporządza z niego wyciąg, który podlega uwierzytelnieniu wg zasad określonych w ust. 2.
4. Uprawniony ma prawo do sporządzania notatek i odpisów.