POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE W SPRAWIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO LUB CZASOWEGO.

2004-04-30 0919
Art. czytany: 3313 razy

Miejsce załatwienia
Z kompletem dokumentów należy zgłosić się do pokoju nr 207 (II p.) w godzinach urzędowania

Wymagane dokumenty
1. Wniosek / podanie na piśmie/ w sprawie wymeldowania osoby z miejsca pobytu stałego lub czasowego. 2. Tytuł prawny do lokalu z którego ma być wymeldowana osoba. 3. Inne dokumenty, np. wyrok Sądu o rozwiązaniu małżeństwa, o eksmisji, zakazu zbliżania się itp. 4. Dowód wpłaty 10 zł. od wydanej decyzji / wpłaty dokonać w kasie/ Wniosek winien zawierać: dane wnioskodawcy, treść wniosku / żądanie wymeldowania/, dane osoby, która ma być wymeldowana i obecny jej adres zamieszkania. W uzasadnieniu należy podać : kiedy i dlaczego osoba ta opuściła lokal, czy opuszczenie było dobrowolne i trwałe. We wniosku powinni być wskazani świadkowie do przesłuchania, lub inne dowody mogące mieć znaczenie w sprawie. Wniosek należy złożyć w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy Suchedniów

Miejsce odbioru
0

Opłaty
Opłata skarbowa od wydanej decyzji - wynosi 10 zł. Obowiązek zapłaty powstaje z chwilą złożenia wniosku, podania o dokonanie czynności. Opłaty należy dokonać przelewem, przekazem na rachunek bankowy 10 8520 0007 2001 0000 0097 0001 lub bezpośrednio w kasie Urzędu Miasta i Gminy Suchedniów.

Termin załatwienia
Podanie wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. Termin załatwienia do 2 miesięcy. W przypadku spraw wymagających dodatkowej procedury wyjaśniającej termin może się wydłużyć.

Tryb odwoławczy
Od decyzji administracyjnej przysługuje stronie odwołanie do Wojewody Świętokrzyskiego za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Suchedniów w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Uwagi
Art.33.1. Obywatel polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego albo opuszcza miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu obowiązany jest wymeldować się. Art.35 Organ gminy wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotu wskazanych w art. 28 ust. 2, decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się. W przypadku wniosku złożonego przez właściciela lokalu o wymeldowanie osoby, która opuściła lokal i nie dokonała wymeldowania się, organ gminy wszczyna postępowanie i ustala, czy istnieją przesłanki do wymeldowania. Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Miejsce stałego pobytu danej osoby to miejsce, w którym osoba ta stale realizuje swoje podstawowe funkcje życiowe tj. w szczególności mieszka, nocuje, spożywa posiłki, wypoczywa, przechowuje swoje rzeczy niezbędne do codziennego funkcjonowania / odzież, żywność, meble/, przyjmuje wizyty członków rodziny lub znajomych, przyjmuje i nadaje korespondencje. To również miejsce w pobliżu którego pracuje, robi zakupy, korzysta z usług. Opuszczenie lokalu jest to nie tylko fizyczne nieprzebywanie, ale i zamiar opuszczenia danego lokalu z jednoczesnym zerwaniem związków z lokalem dotychczasowym i założenie w nowym ośrodku swoich osobistych i majątkowych interesów. W orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalony jest pogląd, iż przesłanka opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu stałego jest spełniona, gdy opuszczenie to ma charakter trwały i jest dobrowolne. Dla zaistnienia przesłanki „opuszczenia miejsca pobytu stałego” konieczne jest, aby fizycznemu przebywaniu osoby w innym miejscu, niż miejsce pobytu stałego, towarzyszył zamiar stałego związania się z tym innym miejscem, urządzenia w nim swego trwałego centrum życiowego. W przypadku złożenia wniosku o wymeldowanie osoby przebywającej za granicą lub w nieustalonym miejscu w Polsce należy podać świadków z kręgu najbliższej rodziny tej osoby, oraz kandydata na przedstawiciela / kuratora/ dla osoby nieobecnej/art. 34 KPA/. Na wniosek organu meldunkowego Sąd Rejonowy w Skarżysku-Kamiennej wyznaczy kuratora dla nieobecnej osoby, który będzie reprezentował ją w postępowaniu administracyjnym.

Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 poz. 23). 2. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015, poz. 388.) 3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 783 ze zm.).

Podstawa prawna
0Opracował
Beata Borkowska - Inspektor ds. ewidencji ludności i spraw społecznych

Akceptował
Ewa Kaniewska - Sekretarz Gminy

Zatwierdził
0